Trial rowerowy jak prawie każdy sport opiera się o pamięć mięśniową. Wszystko czego się uczymy musi wejść nam w krew. Z początku będziemy zastanawiać się nad każdym najmniejszym podskokiem czy reakcją na utracenie równowagi jednak z każdym kolejnym treningiem nasze mięśnie uczą się jak reagować prawidłowo na bodźce. Pamiętajmy zatem, że ucząc się poszczególnych technik tak naprawdę uczymy nasze mięśnie jak pracować. Mając opanowaną technikę, trialowiec nie myśli o tym jak się złożyć do wyskoku czy kiedy puścić hamulec - po prostu wskakuje na przeszkodę tak, jak by to zrobił na nogach.
Pozycja wyjściowa do wszystkich trików opisywanych na naszej stronie jest następująca:
- Pozycja stania na pedałach / jazda na stojąco
- Korby równolegle do ziemi
- Dobra noga z przodu
- Właściwe przełożenie
Zanim jednak omówimy te elementy, prosimy zapoznać się z artykułem o bezpieczeństwie, odzieży i obuwiu.
Prawidłowe ułożenie rąk na kierownicy i klamkach hamulcowych
W trialu hamuje się tylko i wyłącznie jednym palcem. Dzięki temu chwyt na kierownicy jest dużo mocniejszy, niż gdybyśmy hamowalibyśmy dwoma palcami. Klamki hamulcowe (lub klamkomanetki w przypadku rowerów nieprzystosowanych do trialu) powinno się ustawić tak jak na zdjęciu. Dźwignia powinna być tak ustawiona, by kończyła się na wysokości palca wskazującego tym samym uniemożliwiając hamowanie innymi palcami.
Znalezienie dobrej nogi
Zanim rozpoczniemy naukę czegokolwiek na rowerze musimy ustalić, która noga jest naszą dobrą nogą. Dobra noga to ta, która znajduje się z przodu kiedy korby są ustawione równolegle do ziemi. Jest to dość istotny wybór więc powinniśmy się nad nim dobrze zastanowić. "Dobrej nogi" się nie zmienia - każda zmiana wiąże się z nauką trialu od samego początku. Nawet osoby które trial uprawiają od wielu lat mogą mieć trudności z pedal-kickiem na złą nogę.
Jazda na złą nogę to tzw. switch-foot i jest jedną z trudniejszych rzeczy do nauki w trialu. Jest to umiejętność często spotykana u zawodników na szczeblu krajowym i międzynarodowym.
Jak znaleść dobrą nogę? Wbrew pozorom nie jest to ta noga, którą kopiemy piłkę. Istnieje jednak duże prawdopodobieństwo że jest to ta, którą trzymamy z przodu na deskorolce lub snowboardzie. Jeśli nadal nie mamy pewności to musimy po prostu stanąć na pedałach w trakcie jazdy i sprawdzić które z poniższych ustawień jest dla nas bardziej naturalne.
Pozycja prawonożna:
Pozycja lewonożna analogicznie do prawonożnej - lewa noga z przodu i najczęściej kierownica skręcona w prawo podczas stójki.
Własciwe przełożenie
Przełożenie jest mało istotne dopóki nie wkroczymy do średniozaawansowanych technik trialowych. Jednak już od samego początku warto wybrać to właściwe i korzystać z niego podczas nauki. Mówimy tu oczywiście o normalnym rowerze wyposażonym w przerzutki; rowery trialowe mają już odpowiednio dobrane przełożenie.
Na rowerze 26" najbardziej popularne przełożenie to 18:15. Najprawdopodobniej nie będzie możliwe uzyskanie takiego przełożenia na zwykłym rowerze, możemy jednak obliczyć które będzie najbardziej zbliżone. W tym celu liczymy ilość zębów na najmniejszym blacie korby (przykładowo 22 albo 24). Następnie mnożymy tą wartość przez 0.83 aby uzyskać odpowiedni rozmiar zębatki tylnej. Dla koronki 24T będzie to zębatka na kasecie o rozmiarze 20T. Aby ją znaleść musimy ponownie policzyć ilość zębów. Wybieramy tą najbliższą wynikowi mnożenia.