Dobicie jest techniką z pozoru podobną do touch-hopa w której kontakt przedniego koła z przeszkodą daje nam dodatkowe wybicie. Dobrze wykonana powinna poprawić nasze wskoki o około 15-20cm. Podobnie jak touch-hop, jest to technika przede wszystkim skierowana do osób jeżdżących na rowerach górskich. Można ją wykonywać na kołach 20" ale nie daje ona tych samych rezultatów.

Przyjmujemy, że najmniejsza wysokość na którą warto uczyć się dobicia to około 90cm. Bardzo dobre do nauki są delikatnie pochyłe przeszkody lub takie z zaokrągloną krawędzią. Zaznaczamy, że dobicie na 90cm jest jednak całkowicie inne od takiego wykonywanego na 110cm. W przypadku niższej przeszkody uderzać będziemy przednim kołem w jej kant. W przypadku wyższych przeszkód - poniżej kanta czyli w pionowy odcinek przeszkody.

Najeżdżamy na przeszkodę tak jak do pedal-upa jednak z większą prędkością. Podniesienie przedniego koła odbywa się tak samo jak w pedal-upie.

W momencie w którym kończymy pedałować i zaczynamy się wybijać uderzamy przednim kołem w przeszkodę. Jeśli prawidłowo wykonamy ten ruch to poczujemy że rower sam rwie się do góry. Nie uderzamy w trakcie zapedałowania albo przed wybiciem!

 

Sekwencja dobicia:

  • Zapedałowanie
  • Rozpoczęcie wybicia tuż przed zakończeniem pedałowania
  • Uderzenie przednim kołem o przeszkodę tuż po zakończeniu pedałowania
  • Wyskok od razu po uderzeniu

 

Jak uderzać?

  • Przede wszystkim - nie tłumić uderzenia. Niedopuszczalna jest sytuacja w której tłumimy rękoma uderzenie. Trzeba poczuć, że uderzenie podrzuca rower do góry.
  • We właściwym momencie czyli w trakcie wybicia, jak już skończymy pedałować. Jeśli uderzymy za wcześnie to wbijemy się w przeszkodę tylnym kołem. Jeśli za późno to możemy przelecieć przez kierownicę.
  • Adekwatnie do prędkości - im szybciej jedziemy, tym mocniej możemy uderzać. Mocne uderzenie przy niewielkiej prędkości kończy się z reguły tym, że wybijamy się tylko i wyłącznie do góry i nie udaje nam się dolecieć do przeszkody.
  • We właściwym miejscu - zbyt niskie uderzenie może skończyć się lotem przez kierownicę, zbyt wysokie wbiciem w przeszkodę. Jeżeli chcemy uderzać nisko to musimy jechać dużo szybciej.

 

Aby wykonać właściwe dobicie trzeba znaleść złoty środek między prędkością, siłą dobicia i miejscem uderzenia. Kiedy już ten złoty środek znajdziemy, staramy się jechać jak najszybciej i uderzać jak najmocniej.

arrow_upward