Choć branża powoli się zmienia, wiele wolnobiegów do trialu nadal pozostaje jednostkami bez żadnej formy ochrony przed warunkami atmosferycznymi. Z czasem powoduje to nagromadzenie brudu, które utrudnia działanie wolnobiegu, na niektórych modelach, takich jak Echo, powodując całkowite zatrzymanie mechanizmu i nieodwracalne uszkodzenie.

Wolnobieg to skomplikowany mechanizm składający się z zapadek, sprężyn i łożysk, który wymaga specjalnej uwagi podczas serwisowania. Wraz z coraz większym zastosowaniem wolnobiegów o 135 punktach zaczepienia, uszczelnione łożyska stają się coraz bardziej popularne, co z kolei ułatwia serwisowanie wolnobiegów i sprawia, że jest ono mniej częste.

W tym filmie serwisujemy wolnobieg 108.9 z łożyskami kulkowymi, bardziej wymagający typ, chociaż mechanizm jest taki sam. Chociaż uszczelnione łożyska nigdy nie powinny być moczone w odtłuszczaczu, należy je dokładnie przetrzeć przed ponownym umieszczeniem w korpusie.

Rozpocznij serwisowanie od odkręcenia dekielka wolnobiegu lub usunięcia pierścienia zabezpieczającego w uszczelnionych łożyskach. W wolnobiegach z łożyskami kulkowymi, usuń wszystkie łożyska spod dekielka, mocno przytrzymując zębatkę przy korpusie. Odłóż te łożyska na bok.

Nad osobnym pojemnikiem podnieś zębatkę z korpusu, upewnij się, że wszystkie łożyska zostały usunięte i odstaw pojemnik na bok.

Zaznacz punkt początkowy na korpusie wolnobiegu i wybierz kierunek, w którym będziesz usuwać zapadki (na przykład zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Na kartce napisz numery od 1 do 9 (lub ilekolwiek zapadek ma twój wolnobieg) i zacznij usuwać zapadki i sprężyny pojedynczo. Zapadki zawsze powinny być umieszczane z powrotem w odpowiednich gniazdach.

Po usunięciu wszystkich komponentów, umyj je w odtłuszczaczu, na przykład w rozpuszczalniku nitro. Użyj szczoteczki do zębów, aby dotrzeć do zakamarków.

Pozwól, aby odtłuszczacz odparował z czystych części.

Nasmaruj sprężyny i zębatki zapadek smarem (tutaj używamy uszczelniającego smaru na bazie oleju). Używaj małych ilości smaru, wystarczająco dużo, aby naoliwić gniazda.

Procedura instalacji zapadek, sprężyn i łożysk najlepiej jest pokazana na filmie, więc nie będziemy wdawać się w zbyt wiele szczegółów. Podczas montażu uszczelnionego wolnobiegu, zewnętrzne łożysko powinno być instalowane przed zapadkami i sprężynami. Pozostałe kroki są takie same jak w filmie.

Typowe problemy z wolnobiegiem, na które warto zwrócić uwagę:

  1. Uszkodzone lub wyszczerbione sprężyny i zapadki.
  2. Uszkodzone gniazda zapadek na korpusie wolnobiegu.
  3. Uszkodzone rampy zapadek na zębatce.

Uszkodzone gniazda zapadek są najczęstszym problemem w wolnobiegach Echo, gdzie gniazdo zużywa się do tego stopnia, że nie jest już w stanie trzymać zapadki na miejscu. Zwykle wskazuje to na konieczność wymiany wolnobiegu.

Jeśli zapadka się złamie, jej część może zaklinować się pomiędzy zębatką a korpusem, często prowadząc do wygiętego gniazda wolnobiegu. Takie uszkodzenie można spróbować odgiąć, choć często prowadzi to do ukruszenia gniazda.

Uszkodzone sprężyny lub zapadki powinny być wymieniane. W przypadku braku części zamiennych, zapadkę i sprężynę można usunąć, ale ze względu na charakter sił działających wewnątrz wolnobiegu, jazda z zaangażowaniem tylko 2 z 3 zapadek w zestawie jest daleka od ideału. W takim przypadku lepszym pomysłem może być rozważenie usunięcia każdej zapadki w grupie, która uległa uszkodzeniu. Jeśli wolnobieg ma 3 zestawy po 3 zapadki każdy, oznaczałoby to usunięcie co trzeciej zapadki i sprężyny oraz utratę 1/3 wszystkich punktów zaczepienia.

arrow_upward