System Echo BB30 staje się powoli wiekowym rozwiązaniem i z czasem coraz bardziej problematycznym. Na szczęście wiele problemów z tym systemem da się rozwiązać regularnym serwisem oraz zastosowaniem kleju do spajania elementów. W filmie poniżej opisujemy najczęstsze usterki oraz jak sobie z nimi radzić.

W tym filmie opowiadamy o systemie Echo BB30 oraz o tym, jak usunąć luz i dbać o jego prawidłowe funkcjonowanie.

Jedną z głównych przyczyn uszkodzenia tego systemu jest słabe dopasowanie komponentów, co zazwyczaj spowodowane jest czynnikami poza kontrolą klienta. Jako że Echo zakończyło działalność, a części zamienne są trudno dostępne, odpowiednia konserwacja może czynić cuda, jeśli chodzi o wydłużenie żywotności tych komponentów.

W Trialshop.pl naszym największym sprzymierzeńcem jest Loctite 638. Jest to środek używany do zwiększenia powierzchni styku pomiędzy dwoma powierzchniami. Nawet najlepszy interfejs (a tych NIE znajdziemy w rowerach do trialu!) zazwyczaj ma powierzchnię styku na poziomie około 30%. Użycie tego środka może zwiększyć ją do 100%. Używamy tego środka prawie we wszystkich nowych rowerach montowanych od 2017 roku i jesteśmy zachwyceni wynikami.

Przegląd systemu BB30 wymaga dokładnego czyszczenia i sprawdzenia łożysk. Jeśli są one szorstkie lub zardzewiałe, należy je wymienić. Użytkownicy mogą również zauważyć, że korba od strony napędowej oraz oś mogą się z czasem poluzować. Może to objawiać się skrzypiącymi dźwiękami podczas pedałowania. Dobrym pomysłem jest zdecydowane uderzeniem gumowym, bezodrzutowym młotkiem w oś od strony nie-napędowej, aby sprawdzić, czy oś się poruszy. Jeśli tak, oś należy wyjąć. Wszystkie powierzchnie styku systemu BB30 należy dokładnie oczyścić i odtłuścić.

Loctite 638 należy nałożyć na następujące powierzchnie styku:

  1. Wieloklin na osi - korba prawa
  2. Oś - łożyska
  3. Oś - korba lewa

Środek ten nie powinien być nakładany na wieloklin wolnobiegu.

W tym filmie przyglądamy się również wnętrzu wolnobiegu. Jako że ten zestaw korbowy jest wyposażony w unikalny wolnobieg z tytanu od Echo, dbanie o jego prawidłowe funkcjonowanie jest kluczowe. Film dotyczący serwisowania wolnobiegu można znaleźć tutaj.

Niedużą ilość kleju do łożysk (np. Loctite 243) można nałożyć na śrubę wkręcaną w oś suportu po odpowiednim naprężeniu łożysk. Rower powinien stać w ciepłym pomieszczeniu 24-30 godzin przed użyciem. 

arrow_upward