Nie rower a umiejętności czynią z nas dobrych riderów. Warto o tym pamiętać podczas wyboru roweru bo jest to tylko narzędzie. Każdy rower do street-trialu będzie spełniał swoje zadanie. Wybierając ten idealny ułatwiamy sobie jedynie drogę.
Wybierając rower, powinniśmy zwrócić uwagę na następujące czynniki:
- Budżet
- Wzrost
- Waga
- Preferowany styl jazdy
Rowery do street-trialu mają dość wąski zakres cenowy. Modele dla początkujących są zwykle droższe niż standardowe rowery, ale najdroższe rowery street-trials są wciąż dostępne w rozsądnej cenie w porównaniu z wysokiej klasy konwencjonalnymi rowerami. Warto podkreślić, że nie ma kiepskich rowerów do street-trialu. Nawet najtańszy rower to sprzęt przystosowany do jazdy na wysokim poziomie.
W Trialshop.pl lubimy dzielić koszt roweru na dwie kategorie: rower bez hamulców i hamulce. Hamulce, choć niezbędne i często kosztowne, można łatwo ulepszyć. Główne komponenty roweru wymagają natomiast starannego wyboru od samego początku.
Hamulce są niezwykle istotnym elementem wpływającym na nasze bezpieczeństwo i komfort psychiczny jazdy. Rowery do street-trialu posiadają często mniejsze koła i większe tarcze hamulcowe niż konwencjonalne rowery co sprawia, że nawet hamulec taki jak Avid BB5, Magura MT Sport, MT4 czy MT5 będzie bardzo mocny.
Większość skoczków kolarskich o wzroście od 170 do 190 cm, będzie czuła się komfortowo na rowerze 24".
Głównym powodem wyboru roweru 22" lub 26" jest wzrost. Ogólnie rzecz biorąc, te rozmiary są przeznaczone dla niższych i wyższych riderów. Dla osób o wzroście 175 cm lub niższym odpowiedni może być rower 22", natomiast osoby o wzroście 185 cm lub wyższym mogą skłaniać się ku modelowi 26". Jednak te wybory, kiedy znajdujemy się "na granicy" powinny uwzględniać również inne czynniki, które omówimy w sekcji dotyczącej stylu jazdy.
Waga ma głównie wpływ na trwałość. Ważąc 90kg lub więcej warto skłaniać się ku rowerom Inspired, Ozonys czy Crewkerz. Te rowery są zwykle solidnie konstruowane i mają wytrzymałe komponenty, chociaż mogą być cięższe jeżeli rozważamy modele dla początkujących. Lżejsze opcje, takie jak Extention czy Czar, mogą nie być idealne dla cięższych amatorów.
Pomijając rowery dziecięce, rowery do streetu posiadają koła 22", 24" lub 26". Można je mniej więcej kategoryzować jako zwrotne, zrównoważone i ukierunkowane na trial. Niemniej jednak, te terminy są względne. Rower 26" może wydawać się zwinny dla kogoś, kto przyzwyczaił się do roweru enduro 29". Preferowany styl jazdy staje się szczególnie istotny, jeśli wahasz się między dwoma rozmiarami ze względu na wzrost.
Rowery 22" są pomostem między modelami dziecięcymi a rowerami 24". Niemniej jednak, niżsi dorośli mogą uznać ten rozmiar za bardziej zwrotny, umożliwiający łatwiejsze obroty przy najmniejszym ruchu ciałem. Osoby o wzroście pomiędzy 170 a 175 cm, które nie spodziewają się już rosnąć, mogą wziąć ten rozmiar kół pod uwagę.
Rowery 24", standardowy rozmiar dla street-trialu, zwykle pasują osobom o wzroście między 170-190 cm. Są wszechstronne, pozwalając eksperymentować z pełnym zakresem technik i trików stosowanych w tym sporcie.
Rowery 26", chociaż trudniejsze do obracania, są doskonałe dla tych, którzy chcą włączyć więcej motywów trialowych do swojego repertuaru. Od wzrostu 185 cm wzwyż, streetowcy mogą uznać ten rozmiar za ciekawą alternatywę, zwłaszcza jeśli skłaniają się ku bardziej statycznemu stylowi jazdy.
Jako że street-trial zyskuje na popularności, warto skontaktować się z lokalną ekipą przed dokonaniem zakupu. Poznasz niesamowitych ludzi, wypróbujesz różne rowery i ostatecznie dołączysz do zajawkowej społeczności.
Ten artykuł zawiera najbardziej podstawowe informacje. Celowo pominęliśmy kwestię wysięgu, kąta główki, rodzajów mocowań kół, mostków, kierownic oraz innych aspektów aby nie wprowadzać niepotrzebnego zamętu. Wybór roweru często jest kwestią indywidualną dlatego po więcej informacji zapraszamy do kontaktu telefonicznego. Tymczasem zapraszamy do zapoznania się z ofertą producentów, któych jesteśmy przedstawicielami: