Technika wskoku z jazdy która daje nam w gratisie dodatkowe centymetry. Polega na wykorzystaniu elastyczności przedniej opony. Stosowana przede wszystkim w rowerach 26", rzadziej w 20". Touch hopa wykonuje się najczęściej z krótkiego najazdu tam, gdzie nie ma miejsca na rozpęd. Touch hop wymaga od nas dużej precyzji i jeszcze większej energiczności. Jest to ruch płynny i szybki w którym nie ma miejsca na zawahanie.
Touch hopa można rozpatrywać w następujących etapach:
Ustawienie się do najazdu - musimy bardzo dokładnie odmierzyć dystans do przeszkody i zgrać go z położeniem korby. Błąd w granicach nawet dziesięciu centymetrów może skutkować wbiciem się w przeszkodę bez oderwania się od ziemi. Dla większych przeszkód warto nadać sobie dodatkowy pęd rozpęzając ciało przed zwolnieniem hamulca i rozpoczęciem pedałowania.
Zapedałowanie - bez względu na to czy jest to pełen obrót korby czy tylko pół - musi być on bardzo energiczny i płynny. Od momentu ruszenia z miejsca cały czas pedałujemy!
Podnoszenie przedniego koła - do podniesienia przedniego koła używamy w touch hopie przede wszystkim korb a dokładniej ostatnich 2/3 obrotu. W trakcie podnoszenia przedniego koła nogi powinny być ugięte a środek ciężkości nad przednim trójkątem ramy. W trakcie podnoszenia przedniego koła ciągniemy kierownicę rękoma do siebie. W przeciwieństwie do pedal-upa, w touch hopie nie przechylamy się do tyłu aby podnieść przednie koło! W związku z tym, touchop wymaga dużo większej siły aby podnieść przednie koło ale ta siła wraca do nas później w postaci dodatkowych centymetrów.
Kontakt przedniego koła z przeszkodą - jest nie tyle uderzeniem co bardzo płynnym ale zdecydowanym przejechaniem przednim kołem po krawędzi przeszkody. Cały proces podniesienia przedniego koła powinien być podporządkowany prawidłowemu ułożeniu ciała względem roweru w momencie kontaktu przedniego koła z przeszkodą. W tym momencie ręce powinny być mocno ugięte (zależnie od wysokości przeszkody, kierownica niemal w styczności z miednicą). Ugięcie nóg powinno być niewielkie ale dostosowane do wysokości przeszkody - im wyższa, tym paradoksalnie mniej ugięte nogi by umożliwić przeniesienie masy ciała jak najdalej do przodu.
Wybicie - jest połączone z przejechaniem przednim kołem po krawędzi przeszkody i następuje gdy tylko poczujemy, że osiągnęliśmy maksymalne ugięcie elementów roweru (np. opony, widelec, rama). Już podczas przejeżdżania oponą po krawędzi wbijamy rower rękoma i nogami przygotowując się do wybicia. Kiedy poczujemy że opony oraz widelec ugięły się pod obciążeniem i są gotowe tą energię oddać, natychmiast wybijamy się do góry. Sposób wybicia można tu zatem przyrównać do rwania gdyż wybijamy się z opon oraz mało ugiętych nóg.
Wskazówki:
- Upewnij się, że zaczynasz touch-hopa z właściwej odległości. Zobacz na filmach w jakiej pozycji są korby przed wybiciem.
- Czy aby przeszkoda nie jest za niska? Dla moda naukę można rozpocząć od około 70cm. Dla stocków zalecamy co najmniej 80cm.
- Nie uderzaj w kant oponą. Touch hop to ruch płynny w którym przejeżdżamy przednim kołem po kancie.
Touch hop z pół obrotu
Zasada touch hopa z pół obrotu korby jest bardzo podobna. Dla większych przeszkód nabiera się jednak nieco więcej w korbę (z reguły 3/4 obrotu). Przednie koło zaczyna się podnosić już od momentu naciśnięcia na korbę. Wskok z połówki to jeden z najtrudniejszych wariantów touch hopa gdyż wymaga dużo większej siły - a co trudniejsze - koordynacji tej siły. Musimy się w końcu dostatecznie rozpędzić na odcinku niewiele ponad metra i to w dodatku na tylnym kole, precyzyjnie trafiając w określony punkt na przeszkodzie.
Bariera wysokościowa
Wiele zależy od roweru i umiejętności, ale maksymalna granica na którą można wykonać touch-hopa to około 105-110cm. Powyżej tej wysokości touch-hop zaczyna nabierać już cechy dobicia (np. uderzenie przednim kołem o przeszkodę zamiast przejechania po krawędzi).
Mieszanie touch-hopa z innymi technikami
Ze względu na to, że touch hop nie wymaga dużej prędkości, możemy łączyć go z różnymi sposobami najazdu tworząc efektowne wskoki (choć niekoniecznie przydatne z punktu widzenia zawodów). W połączeniu z możliwością wskoku na tylne, przednie lub dwa koła, daje to nieskończone niemalże możliwości wskoków. Poniżej znajduje się krótka lista przykładowych wskoków w których wykorzystac można touch-hopa.
- touch hop z pełnego obrotu korby
- touch hop z pół obrotu korby
- touch hop z ćwierć obrotu korby (z pedal kicka)
- touch hop z jazdy na tylnym kole
- touch hop z pozycji skakania w miejscu na tylnym kole (pełen obrót korby)
- touch hop z pozycji skakania w miejscu na tylnym kole we switchfoocie (pół obrotu korby)
- touch hop z pozycji skakania w miejscu na tylnym kole (ćwierć obrotu / pedal-kick)