Jest to technika wskoku która używana jest często tam, gdzie nie ma miejsca by wykonać inny wskok lub gdy ukształtowanie terenu jest zbyt skomplikowane. Polega na położeniu przedniego koła na przeszkodzie na którą chcemy wskoczyć podczas gdy tylne koło stoi na ziemi.

Wymagane umiejętności:

 

Zasada rwania opiera się o odpowiednie położenie ciała przed wybiciem i wybijanie się z odpowiednich mięśni. Pomocna jest umiejętność wybijania się z widelca oraz opon ale tą zdolność nabywa się z czasem.

Wbrew pozorom w rwaniu nie skacze się do przodu. Jest to najczęstszy błąd jaki popełniają osoby próbujące nauczyć się tej techniki. W rwaniu pochylamy się nad przeszkodą a następnie podskakujemy tylko i wyłącznie do góry!

Rwania najlepiej uczyć się na przeszkodzie około 40-50cm. Ustawiamy się pod kątem około 45 stopni mając tylną nogę blisko przeszkody. Kiedy znajdziemy się w równowadze, pochylamy się nad przeszkodą, delikatnie uginamy nogi a następnie z jak największą siłą wbijamy rower w ziemię i podskakujemy do góry. W locie wyrzucamy rower przed siebie i na bok w kierunku przeszkody dzięki czemu powinno być możliwe wylądowanie tylnym kołem na przeszkodzie.

Rwanie można wykonywać z zaciśniętymi hamulcami lub bez hamulców przy czym dla początkujących łatwiejszy będzie wariant z hamulcami. Doświadczeni trialowcy niemal zawsze rwanie wykonują bez hamulców jednak zależy to od specyfiki przeszkody. Im wyższa przeszkoda tym trudniej jest wykonać rwanie bez hamulców. Pojęcie "bez hamulców" oznacza tylko tyle, że w momencie wybicia do góry następuje zwolnienie hamulców przy napiętym napędzie. Nie trzeba a wręcz nie powinno się nabierać w korbę - korby powinny być ustawione równolegle do ziemi. Napięcie napędu jest więc zgoła inne od kopnięcia w pedał znanego np. z pedal kicków. Zasadę tą można zobrazować w przypadku rwania na pochyłą przeszkodę. Napięcie napędu powinno uniemożliwić stoczenie się roweru do tyłu w momencie zwolnienia hamulców. Ta sama zasada odnosi się do przeszkód poziomych i powoduje, że w momencie zwolnienia hamulców rower otrzymuje delikatnego "kopa" ułatwiając jego wyrzucenie do przodu.

Jeżeli nie możemy wylądować na tylnym kole i opada nam ciągle przednie koło to powody mogą być dwa: albo przechylamy się zbyt mocno do przodu przed wybiciem, albo skaczemy do przodu czego nie powinno się robić.

arrow_upward