Jest to technika wskoku która polega na podniesieniu przedniego koła za pomocą odpowiedniego przypedałowania a następnie wybiciu się do góry, lądując na przeszkodzie tylnym kołem. Jest (razem ze swoimi kilkoma odmianami) najczęściej wykorzystywaną techniką wskoku z jazdy w trialu gdyż da się ją wykonać bez względu na geometrię roweru. Do jej wykonania nie jest potrzebny rozpęd.

Wymagane umiejętności:

 

Pozycją wyjściową jest powolne toczenie się w kierunku przeszkody, korby równolegle do ziemi, dobra noga z przodu. Zalecamy przełożenie 18:15 lub podobne czyli nie za ciężkie. Zbyt ciężkie lub zbyt lekkie przełożenie utrudni wykonanie tej techniki. Jeżeli mamy z przodu koronkę 24 zęby to starajmy się na kasecie wybrać zębatkę w rozmiarze 20 zębów. Jeśli nie posiadamy takiej kombinacji, to zapraszamy do artykułu o dobieraniu przełożenia.

Polecamy z początku nauczyć się samej zasady pedal-upa bez podskakiwania oraz bez wskakiwania na jakąkolwiek przeszkodę. Spróbujmy tak zapedałować, by jednym obrotem korby podnieść przednie koło i zatrzymać się na hamulcu na tylnym kole. Kiedy zatrzymamy się na tylnym kole musimy mieć dobrą nogę z przodu! Najczęściej pierwsze pół obrotu korby w pedal-upie służy stosownemu rozpędzeniu się a drugie pół obrotu podniesieniu przedniego koła. Przejście między tymi fazami jest bardzo płynne, już podczas rozpędzania się przygotowujemy się do podniesienia przedniego koła odchylając się do tyłu. Kiedy przednie koło jest już w powietrzu i czujemy że rower spod nas wyjeżdża, zaciskamy tylny hamulec i staramy się ustać w miejscu na tylnym kole. Na tym polega zasada pedal-upa.

Aby wskoczyć na przeszkodę musimy się wybić do góry i do przodu tuż przed zakończeniem pełnego obrotu korbą lub po - to zależy od naszej techniki. W filmie przedstawiamy wybicie przed zakończeniem pedałowania. Wybijamy się z nóg a następnie całym ciałem ciągniemy rower do góry. Podczas wskakiwania na przeszkody istotne jest miejsce w którym rozpoczynamy pedałowanie. Dla ułatwienia można wymierzyć sobie taką odległość, by po wykonaniu pełnego obrotu korbą oś przedniego koła była tuż nad krawędzią przeszkody.

arrow_upward