Stanie w miejscu to umiejętność bierna którą rozwija się z czasem. Ćwiczenie jej na dłuższą metę nie ma naszym zdaniem sensu (chyba że po prostu chcemy nauczyć się stójki :)) gdyż wyrabia się sama podczas nauki innych technik. Nauka stania w miejscu może być nudna i męcząca, może też zniechęcić do dalszego zagłębiania się w sport. Warto jednak poznać ogólną zasadę stójki i wyuczyć się odruchów które umożliwią nam utrzymywanie równowagi przez dłuższy czas. Każda osoba chcąca rozpocząć naukę trialu powinna znać zasadę stania w miejscu bo na niej opiera się wiele podstawowych technik.
W trialu bardzo rzadko stoi się w miejscu w całkowitym bezruchu i na zaciśniętych hamulcach. Z reguły technikę tą wykonuje się na zwolnionych hamulcach umożliwiając rowerowi toczenie się do przodu i do tyłu. Zasada jest z pozoru skomplikowana ale po niedługim czasie wchodzi w krew - dla większości osób uprawiających trial, stanie na rowerze jest tak samo naturalne jak stanie na nogach.
Kluczem do stójki jest skręcona kierownica i ustawienie się przodem do wzniesienia. Dlaczego tak? Ponieważ skręcone o 45 stopni koło daje możliwość swobodnego manewrowania rowerem na boki a wzniesienie ułatwia owe manewrowanie bez konieczności odbijania się ciężarem ciała z przedniego hamulca.
Naukę stójki najlepiej rozpocząć na ok. 10% podjeździe. Dzięki temu łatwiej jest opanować zasadę powolnego staczania się i podjeżdżania.
Powoli podjeżdżamy pod wzniesienie z dobrą nogą z przodu aż do momentu kiedy rower się nie zatrzyma. Wtedy skręcamy kierownicą i próbujemy ustać jak najdłużej stosując jedną z poniższych zasad.
- Skręć kierownicą w prawo o około 45 stopni
- Przenieś sporą część masy ciała na ręce i kierownicę
- Ustaw się lewą nogą z przodu (korby równolegle do ziemi)
- Nie naciskaj hamulców
- Przenieś część masy ciała na dobrą nogę tak by rower nie staczał się do tyłu
W takiej pozycji rower będzie zachowywał się następująco:
Jeżeli naciśniemy na korbę, to rower skręci w prawo. Jeżeli popuścimy trochę na korbie, to rower stoczy się do tyłu skręcając w lewo. I na tym polega cała zasada stójki . Dzięki tym zachowaniom możemy odzyskać równowagę wtedy kiedy ją stracimy.
- Jeżeli przechylamy się na prawo to powinniśmy kopnąć w korbę aż nie poczujemy, że znowu znajdujemy się w równowadze. Wtedy możemy chwilowo zablokować hamulce żeby rower spod nas nie uciekł.
- Jeżeli przechylamy się w lewo, to odupszczamy delikatnie korbą i pozwalamy rowerowi stoczyć się do tyłu dopóki znów nie znajdzie się w równowadze.
- Skręć kierownicą w lewo o około 45 stopni
- Przenieś sporą część masy ciała na ręce i kierownicę
- Ustaw się prawą nogą z przodu (korby równolegle do ziemi)
- Nie naciskaj hamulców
- Przenieś część masy ciała na dobrą nogę tak by rower nie staczał się do tyłu
W takiej pozycji rower będzie zachowywał się następująco:
Jeżeli naciśniemy na korbę, to rower skręci w lewo. Jeżeli popuścimy trochę na korbie, to rower stoczy się do tyłu skręcając w prawo. I na tym polega cała zasada stójki . Dzięki tym zachowaniom możemy odzyskać równowagę wtedy kiedy ją stracimy.
- Jeżeli przechylamy się na lewo to powinniśmy kopnąć w korbę aż nie poczujemy, że znowu znajdujemy się w równowadze. Wtedy możemy chwilowo zablokować hamulce żeby rower spod nas nie uciekł.
- Jeżeli przechylamy się w prawo, to odpuszczamy delikatnie korbą i pozwalamy rowerowi stoczyć się do tyłu dopóki znów nie znajdzie się w równowadze.